Den vetenskapliga tankesmedjan Baltic Eye vid Stockholms universitets Östersjöcentrum samlar tillsammans med Miljödepartementet och HaV forskare och beslutsfattare för att diskutera om åtgärder till havs kan komplettera åtgärderna på land för att Östersjön ska återhämta sig snabbare från övergödning.

- Intresset för åtgärder som kan bättra på havsmiljön är stor. Det finns flera lokala initiativ för att minska problemen med algblomningar och grumligt vatten i grunda vikar men också förslag ifrån forskare om storskaliga lösningar med syresättning av hela Östersjön. Idag tar vi reda på om det finns vetenskaplig grund att testa någon av de här metoderna i större skala, säger Lena Viktorsson, forskare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum.Under dagen presenteras och diskuteras nio pilotprojekt runt Östersjöområdet. Drygt 100 forskare och beslutsfattare från sex olika länder kommer att delta.

Media är välkomna att delta. Anmälan görs till balticeye.ostersjocentrum@su.se

Baltic Eye är en vetenskaplig tankesmedja på Stockholms universitets Östersjöcentrum med syfte att korta sträckan mellan vetenskapliga rön och praktisk påverkan.

Seminariet streamas och nås via denna länk: http://people.su.se/~gzett/videoplayer/videoplayer.html?source=rtmp://stream-prod-flash1.it.su.se/live/su&type=live

Kontaktperson
Helena Markstedt, Kommunikationschef vid Baltic Eye: 070-1805593, helena.markstedt@su.se