Se filmen om äventyret, klicka på play!

Den 4 juni startade äventyrarna sin paddeltur strax söder om Visby. Efter ett kortare uppehåll på Gotska Sandön korsade de öppet hav med siktet inriktat på Huvudskär i Stockholms skärgård. Vid ankomsten till Nybroviken i Stockholm i söndags var de utmattade men mycket nöjda.

- Vi hade inte förväntat oss att vara framme på så kort tid utan hade räknat med att vara ute i närmare fjorton dagar, berättar Sören Kjellkvist. Men nu hade vi tur med vädret under de viktigaste sträckorna!

Äventyr med fokus på plast

Foto: Marie Löf/Östersjöcentrum

Ett syfte med äventyret var att belysa problemen med mikroplaster, och framför allt de helt onödiga som finns i skönhetsprodukter. Enligt en färsk studie släpps 40 ton mikroplast ut till Östersjön varje år från vår användning av olika kroppsvårdsprodukter som skrubbkräm, duschgel och tandkräm.

Paddlarna har, förutom att belysa problemet, dragit en håv längs vattenytan för att samla in plast till forskare vid Stockholms universitet.

- Självklart är inte det något revolutionerande i forskningsväg, men genom vårt äventyr får vi förhoppningsvis fler konsumenter att titta närmare på innehållsförteckningen eller ställa frågor om produkter när de handlar, förklarar Oskar Kihlborg. Det kan i sin tur öka trycket på producenterna att byta ut mikroplasten mot ett naturligt material.

- Jag ser det här samarbetet som ytterligare ett sätt att uppmärksamma frågan om mikroplast i kroppsvårdsprodukter, berättar Marie Löf, kommunikatör vid Stockholms universitets Östersjöcentrum. Allmänheten är en viktig målgrupp som troligtvis nås lättare såhär än med en ny forskningsrapport.

Vinster med samverkan

Proverna som samlats in på vägen ska nu analyseras vid Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi vid Stockholms universitet. Tina Elfwing, föreståndare vid Stockholms universitets Östersjöcentrum, ser paddlingen som en bedrift i sig men att dessutom utföra den för att uppmärksamma ett miljöproblem tycker hon är stort.

- Jag är övertygad om att det öppnar ögonen hos personer som annars aldrig skulle fundera över mikroplast i havet, avslutar hon.